Sömnapnéutredning

Sömnapnéutredning
Jag sitter här och är trött, trött, trött. Så jäkla skittrött att jag faktiskt imorse mådde fysiskt illa och kräktes av ren trötthet... (och nej - jag är INTE gravid ;))
Jag blir galen av att inte få sova ordentligt, och då menar jag inte 8 timmars sammanhängande sömn...
Jag ringde L:s neurolog och pratade om L:s sömn, var det normalt? När man befinner sig i den här knasvärlden så tappar man ganska snabbt greppet kring vad som är normalt eller inte. Så min fråga till neurologen var "ungefär hur är det normalt för en tvååring att sova?". Svaret jag fick var "Alla tvååringar är mer eller mindre sömnstörda".
Jaha tänkte jag, inget konstigt med Ludde alltså..? men frågade ändå vad det innebar. Hon svarade då "Jo, men alla tvååringar vaknar nog 1 till två gånger per natt".
Där och då fick jag en välbehövlig reality-check... Ludvig vaknar också 1-2 gånger... fast inte per natt utan snarare per timme... hela natten... Och så undrar jag varför jag är trött?
Neurologen konstaterade att Ludvigs sömn inte var "normal" och att det var ohållbart både för honom och för oss så som situationen är nu. Och hennes förslag var att vi skulle prova sömnmedicin.
För att göra en lång historia lite kortare visade det sig efter en avstämning med Luddes lungdoktor att vi inte får prova sömnmedicinen eftersom den kan påverka hans andning om han har sömnapnér vilket kanske lungdoktorn kanske ändå verkade tro när jag beskrev Luddes sömn. Tur att jag ringde lungdoktorn och stämde av allt så att vi inte utsatte L för några risker! (Ytterligare en sådan där sak som man bara måste hålla i huvudet som knasförälder... att alltid ha koll och dubbelkolla och dona och fixa...).
Misstanken om sömnapnésyndrom betyder att vi ska iväg på utredning. Natten mellan den 11 och 12 december ska jag och Ludde sova på sjukhus... Senaste Ludde låg på det sjukhuset låg han i repsirator... Inga trevliga minnen direkt.
Får se vad den här utredningen visar - för jag behöver SOVA!
Jag sitter här och är trött, trött, trött. Så jäkla skittrött att jag faktiskt imorse mådde fysiskt illa och kräktes av ren trötthet... (och nej - jag är INTE gravid ;))

Jag blir galen av att inte få sova ordentligt, och då menar jag inte 8 timmars sammanhängande sömn...

Jag ringde L:s neurolog och pratade om L:s sömn, var det normalt? När man befinner sig i den här knasvärlden så tappar man ganska snabbt greppet kring vad som är normalt eller inte. Så min fråga till neurologen var "ungefär hur är det normalt för en tvååring att sova?". Svaret jag fick var "Alla tvååringar är mer eller mindre sömnstörda". Jaha tänkte jag, inget konstigt med Ludde alltså..? men frågade ändå vad det innebar. Hon svarade då "Jo, men alla tvååringar vaknar nog 1 till två gånger per natt".

Där och då fick jag en välbehövlig reality-check... Ludvig vaknar också 1-2 gånger... fast inte per natt utan snarare per timme... hela natten... Och så undrar jag varför jag är trött?

Neurologen konstaterade att Ludvigs sömn inte var "normal" och att det var ohållbart både för honom och för oss så som situationen är nu. Och hennes förslag var att vi skulle prova sömnmedicin.

För att göra en lång historia lite kortare visade det sig efter en avstämning med Luddes lungdoktor att vi inte får prova sömnmedicinen eftersom den kan påverka hans andning om han har sömnapnér vilket kanske lungdoktorn kanske ändå verkade tro när jag beskrev Luddes sömn. Tur att jag ringde lungdoktorn och stämde av allt så att vi inte utsatte L för några risker! (Ytterligare en sådan där sak som man bara måste hålla i huvudet som knasförälder... att alltid ha koll och dubbelkolla och dona och fixa...).

Misstanken om sömnapnésyndrom betyder att vi ska iväg på utredning. Natten mellan den 11 och 12 december ska jag och Ludde sova på sjukhus... Senaste Ludde låg på det sjukhuset låg han i repsirator... Inga trevliga minnen direkt.

Får se vad den här utredningen visar - för jag behöver SOVA!

Kommentarer
Postat av: cilla

Hoppas utredningen går bra så ni kan få en fungerande sömnmedicin. Man orkar inte hur länge som helst. Jag håller tummarna!!!

2011-11-27 @ 13:18:47
URL: http://smith-magenissyndrom.blogspot.com
Postat av: Carolina

Hej fina, vi gjorde ju den utredningen på ALB för någon månad sedan, det gick bra, fast nu är ju Ludde 2 år och inte puttenuttig som Noel ;) Noel har apneér på natten, han ska ju få prova bipap nattetid, vi får se om det hjälper.



Vi ska upp den 15e till Sthlm. Kanske borde vi ordna en knasträff? Ta en fika på ALB??? Kram kram

2011-11-29 @ 20:18:53
URL: http://blogg.mama.nu/noelvaldeoss

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0